Rigtig mange danskere køber efterhånden deres julegaver på nettet.
I takt med den stigende detailhandel på nettet oplever flere og flere desværre også at blive snydt i forbindelse med en nethandel. Det kan f.eks. være ved:
- falsk firma/hjemmeside, der ”stjæler” kreditkort- eller kontooplysninger
- bestilte varer, som aldrig dukker, eller
- varer, der ikke svarer til det bestilte
Inden du handler på nettet, er det en god ide at se firmaets hjemmeside efter i sømmene. En seriøs virksomhed vil normalt lægge en række oplysninger ud - om sig selv, om varerne, om handelsvilkår o.s.v.
- Tjek virksomhedens hjemmeside og se, om du få de nødvendige oplysninger.
- Kontrollér at hjemmesiden giver dig de lovbefalede oplysninger, f.eks. om din fortrydelsesret og sælgers kontaktoplysninger
- Betal med betalingskort og tjek om overførslen er krypteret ·
- Betal aldrig forud med bankoverførsel, check og lignende ·
- Tjek leveringstiden – kan varen nå frem i tide? ·
- Kontrollér varen straks ved modtagelsen. ·
- Hvis du fortryder, så overhold fristen og få kvittering for, at varen er returneret ·
- Tjek dine kontoudtog
Det er også en god ide at se efter e-mærket, da det indikerer, at hjemmesiden er vurderet til at være lovlig og etisk forsvarlig. Hvis du handler i udlandet, skal du endvidere være opmærksom på, at der kan komme efterregning på moms og told.
På Konkurrence- og forbrugerstyrelsens hjemmeside www.forbrug.dk kan du finde mange flere oplysninger og gode råd om e-handel.