Interessen for økologi er stigende

Mad og drikke:

Danskerne køber langt flere økologiske varer end tidligere, men interessen varierer mellem befolkningsgrupperne. Ny analyse fra Danmarks Statistik belyser udviklingen i forbruget af økologi over en 10-årig periode.

Danskernes interesse for økologiske varer stiger, og på 10 år er det økologiske forbrug tredoblet. Danmarks Statistik udgiver i dag analysen ’Økologisk forbrug – hvor kom væksten fra’, der samler de nyeste tal om vores forbrug af økologiske føde- og drikkevarer.

Analysen indeholder data for perioden 2005 til 2015 og viser, at det økologiske forbrug stiger på tværs af befolkningsgrupper, men også at interessen for økologi varierer væsentligt imellem grupperne.

Bl.a. kan man se, at forbrugere med lange videregående uddannelser har taget økologien mest til sig. Forskellen på økologiske varers andel af det totale forbrug i husstande med de korteste uddannelser og med de længste uddannelser steg fra 4,7 procentpoint i 2005 til 10,7 i 2015. Således udgør økologiske varer 16,2 procent af forbruget i husstande med de længste uddannelser i 2015 mod 5,7 procent hos dem med de korteste uddannelser.

Forbrugerne i Region Hovedstaden står desuden for halvdelen af landets økologiske forbrug, selvom de kun udgør knap en tredjedel af befolkningen.

Flere køber de dyrere økologiske varer                                                           

Udover den generelle stigning i det økologiske forbrug, viser analysen også, at de danske forbrugere lægger flere økologiske varer blandt de dyrere varegrupper i kurven, end tidligere.

Således udgør kolonialvarer i 2015 33 procent af detailhandlens omsætning af økologiske varer, mens det samme tal var 26 procent i 2005. Til gengæld faldt varegruppen mælk, æg og ost fra 49 procent i 2005 til 32 procent i 2015.

Se analysen her.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk