Netop i disse dage kommer SETs (Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenters) feriemagasin, ”VisitSkive 2016”, på gaden. Magasinets 76 sider er - i ord og billeder – en guide til, hvordan gæster og lokale borgere kan bruge naturen, fjorden og egnens oplevelser, og det er samtidig fyldt med inspirerende artikler om mad og naturområder.
Udviklingskonsulent hos SET, Janne Kragh Pedersen, har stået for layoutet og har – sammen med kollegerne Marlene Rasmussen og Birthe Vestergaard – lavet tekster og oversættelser. VisitSkive er trykt lokalt hos Vibla i Skive.
Janne Kragh Pedersen fortæller: -VisitSkive er egnens fælles feriemagasin, hvor vi har samlet alt det, SET og turismeaktørerne gerne vil vise og tilbyde egnens gæster. I år har vi lagt vægt på artikler og opslag, der inspirerer til brug af naturen, fjorden og de lokale råvarer – og på de store begivenheder, der finder sted på Skiveegnen: EM i Ridderturnering, Made in Great Britain Classic Motorshow, Herregårdenes Dag og Limfjorden Rundt. VisitSkive er selvfølgelig også et opslagsværk, der viser vej til attraktioner og oplevelser, spise- og overnatningssteder, shopping, kunst og kunsthåndværk.
Måske er sætningen ”1 billede siger mere end 1000 ord” en gammel traver, men VisitSkive 2016 beviser, at der er noget om snakken: Feriemagasinet er kendetegnet ved et væld af fortællende - lokale - billeder, der kombineres med korte prosatekster og tydelige faktaoplysninger indenfor hovedafsnittene madoplevelser, kunst, Skiveegnens fyrtårne, outdoor samt shopping og events. Sammen med en præsentation af Skiveegnens forskellige (og forskelligartede) turismeområder samt annoncer fra lokale aktører indenfor turisme- og oplevelsesbranchen, er VisitSkive en god og dækkende oversigtsguide til oplevelser på Skiveegnen.
Igen i år har vi fået flot opbakning fra de lokale aktører, der ønsker at markedsføre sig overfor egnens gæster, understreger Janne Kragh Pedersen, der tilføjer, at VisitSkive er en god markedsføringsplatform. Hun uddyber: -Feriemagasinet er trykt i 45.000 eksemplarer og vi forventer derfor, at det alene i den trykte udgave når ud til ca. 100.000 læsere. Hertil skal så lægges de mange, der ser VisitSkive online på visitskive.dk.
VisitSkive 2016 er målrettet mod danske og udenlandske turister og teksten er derfor på både dansk, tysk og engelsk. Feriemagasinet distribueres til turistbureauer landet over og til lokale og regionale turismeaktører. Ifølge Janne Kragh Pedersen bruges VisitSkive dog også i vid udstrækning som inspiration og opslagsværk for Skiveegnens borgere. –Vi oplever samtidig, at mange af egnens virksomheder de seneste år har valgt at have brochuren liggende til gæster, kunder og samarbejdspartnere, lyder det fra udviklingskonsulenten, der glæder sig over at kendskabet til Skiveegnen som turistdestination også bliver udbredt via erhvervslivet.
Feriemagasinet er også et væsentligt element på feriemesser i ind- og udland. Skiveegnen er igen i år repræsenteret med en stand på Ferie for Alle i Herning og desuden er VisitSkive bl.a. med på messer i Norge og Tyskland i regi af det tværkommunale turismesamarbejde Enjoy Limfjorden.
Hent en stak VisitSkive 2016 på turistbureauet og lad magasinet ligge fremme som inspiration, så vi sammen kan markedsføre Skiveegnen som turistdestination, lyder Janne Kragh Pedersens opfordring til såvel turismeaktører som virksomheder og borgere.