300.000 tusinde danskere kører i løbet af sommeren afsted på kør-selv ferie, og har man en campingvogn spændt bag på, så er det vigtigt at sørge for, at den er pakket rigtigt. En for tung campingvogn er nemlig en sikkerhedsrisiko og ikke lovligt, at køre med.
Campingstole, kufferter, soveposer og cykler, der er meget af pakke, når man skal afsted på campingferie. Men er campingvognen overlæsset er det ikke blot ulovligt, det udgør også en sikkerhedsrisiko. Derfor er det vigtigt at tage sine forholdsregler, inden man drager afsted på eventyr. Det indebærer blandt andet, at få campingvognen vejet, skriver FDMs magasin Fri.
”Alt det der er i vognen indgår også i totalvægten. Det vil sige køkkengrej, sengetøj og selvfølgelig campingvognen i sig selv. Hvad mange ikke ved er dog, at en campingvogn med tiden suger fugt, hvilket føjer til totalvægten. Det betyder, at vognen ofte er tungere, end man lige tror, og så kan man ikke have lige så meget med”, siger Jan Olsen, teknisk konsulent hos FDM.
På siden af campingvognen skal der være en påskrift, der viser campingvognens tilladte totalvægt og last, altså vægte der aldrig må overskrides. Også inventar så som køleskab og varmeovn tæller med i vægten af lasten. Derfor kan det være en god ide at få campingvognen vejet, så man ved, hvor mange kilo bagage, man kan tage med.
Hvis campingvognen er for tung, går det ud over sikkerheden. For eksempel kan et for tungt læs påvirke opbremsning, og særligt hvis man skal bremse og undvige, kan det give problemer. Ved overlæs vil der være en forøget risiko, skulle vogntoget komme i slinger, og det kan i værste tilfælde havarere. Det er derfor vigtigt, at vogntoget er stabilt.
”Et godt tip er, at placere den tunge oppakning så tæt mod gulvet, som muligt og i midten af vognen, gerne over aksen. Desuden har kugletrykket stor betydning i forhold til stabilitet”, forklarer Søren Holten Jacobsen, chefinstruktør hos FDM Sjællandsringen.
Kugletrykket er den vægt der ligger på anhængertrækket. Man kan investere i en kugletryksmåler, så man nemt kan kontrollere kugletrykket, som typisk skal ligge mellem 50 og 100 kg afhængig af campingvognen. Typisk skal fem procent af den faktiske totalvægt hvile på kuglen, dog højst hvad bilen, tilkoblingsanordningen og påhængskøretøjet er beregnet til.
Dæktrykket er også meget vigtigt for campingvognens stabilitet, og har afgørende betydning for vogntogets evne til at bremse og undvige. Sørg derfor for, at dæktrykket er på max i forhold til instruktionsbogen på både campingvognen og bilen. Man kan eventuelt investere i en dæktryksmåler.
Læs mere på camping.fdm.dk.