Vi trækker i mørke jakker, sko og bukser, når kulden sniger sig ind på os – men lyse farver ses bedre i trafikken.
Gult er godt
Det er en rigtig god ide at iføre sig en pang-gul jakke, hvis man vil opnå maksimal synlighed i trafikken, konkluderede Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet sidste år.
6.800 cyklister deltog i ”Projekt Cykeljakken”, som undersøgte den sikkerhedsmæssige effekt af at køre i gult. Halvdelen af cyklisterne kørte i skriggule jakker, mens den anden halvdel fortsatte med at cykle i deres almindelige overtøj.
Resultaterne var til at tage og føle på. Testgruppen i de gule jakker var impliceret i 38 pct. færre personskadeuheld med andre trafikanter end kontrolgruppen i det almindelige overtøj. Og så man alene på uheld, hvor motorkøretøjer var involveret, var forskellen hele 48 pct.
Sort gør usynlig
Synlig beklædning kan altså give en stor reduktion i cyklisters uheldsrisiko. Men der er langt fra gadebilledets grå, blå og sorte jakker til de skrigende gule. Er det virkelig nødvendigt at trække i neon-gul for at blive set i trafikken?
Ikke hvis man spørger seniorrådgiver og trafikforsker Søren Underlien Jensen fra trafikrådgivnings- og forskningscenteret Trafitec.
"Farven på tøj og køretøjer kan have en stor betydning for trafiksikkerheden. Stort set alle undersøgelser peger på, at mørkt tøj og mørke køretøjer skader sikkerheden, fordi en mørk trafikant stort set er usynlig. Og det gælder både cyklister, fodgængere og bilister", siger han.
Lyst og pang er ligeså godt som gult
Men intet tyder på, at én bestemt farve er bedre til at løfte cyklisterne ud af usynligheden end andre. En hvid motorcykelhjelm har fx vist sig at være lige så synlig som en gul.
"Farven er ikke så vigtig – bare den ikke er mørk", konkluderer Søren Underlien Jensen.
Derfor er alle lysere nuancer og pangfarver udmærkede valg.
"Nogle frygter, at en stor flok meget synlige cyklister vil gøre det endnu sværere at få øje på et mindretal af mørkklædte cyklister. Det er der nu ikke noget, der tyder på. Man skader ikke andres sikkerhed ved at øge sin egen", beroliger trafikforskeren.
Af Christina Britz Nicolaisen, Cyklistforbundet