På KIS Husets (Karriere i Skive Huset, red.) 1 års fødselsdag i november 2015 lancerede Skive Kommune en tilflytterkampagne, der skal tiltrække flere højtkvalificerede medarbejdere til virksomhederne og flere nye borgere til kommunen.
Omdrejningspunktet for flyttilskive-kampagnen er en lille film, der implicit stiller spørgsmålet: Hvorfor bo trangt og leve travlt i storbyen, når familien kan få større bolig, flere penge, mere tid og samtidigt komme tættere på naturen i Skive Kommune?
Har I tænkt på Skive? Skiveegnen har gode karrieremuligheder, 190 km kystlinje og et væsentligt større rådighedsbeløb. Det er RENT LIV :-) http://flyttilskive.dk/
Opslået af Skive Kommune på 10. januar 2016
Filmen understøttes af en række posts og webbannere, som vil blive sendt massivt ud på de digitale og sociale medier. Kampagnens budskaber er en blanding af hårde facts og bløde værdier, der tilsammen skal motivere unge mennesker til at tænke på Skiveegnen, når de skal til at etablere sig som familie
Positive erfaringer
- Vi ved, at karriere er noget, der kan flytte mennesker. Det har vi allerede gode erfaringer med her i Skive, hvor KIS Huset (Karriere i Skive Huset, red.) gennem det seneste år har bevirket, at unge mennesker, der har fået job hos en af egnens virksomheder, har valgt at flytte permanent til byen. At der er gode karrieremuligheder på Skiveegnen er derfor et af de vigtige budskaber i tilflytterkampagnen, fortæller Arne Spicer Lindgren, formand for Erhvervs- og arbejdsmarkedsudvalget i Skive Kommune.
Udover de gode karrieremuligheder på Skiveegnen indeholder kampagnen det tungtvejende argument, at en familie i Skive Kommune har et væsentligt større rådighedsbeløb end i storbyer som Aarhus og København. Faktisk har en modelfamilie ifølge Penge og Privatøkonomis beregninger for 2014 hele 7.586 kroner mere til rådighed om måneden, hvis den bor i Skive Kommune fremfor i Aarhus. I forhold til København er beløbet 12.442 kroner.
Mere tid
- Det er jo ganske mange penge, og selv om der er tale om en modelfamilie og gennemsnitsberegninger, så er jeg ikke i tvivl om, at vi generelt har flere penge til os selv her på Skiveegnen, end man har i storbyerne. Det er da et hårdtslående argument, men måske vigtigst af alt skal man huske, at med flere penge følger også flere bløde værdier som mere tid – tid til hinanden, tid til fælleskabet, tid til alt det sjove, siger Arne Spicer Lindgren.
Netop de bløde værdier er da også det, som fortællingen i selve kampagnefilmen først og fremmest signalerer. I filmen følger vi en ung familie i en række hverdagssituationer i henholdsvis storbyen og i Skive, men hvor huset bliver lidt større, bilen lidt dyrere, moren lidt gladere, løbeturen lidt skønnere i den del af filmen, der foregår i Skive.
- Det passer vist meget godt med virkeligheden. Kampagnen kommunikerer ærligt og troværdigt, og jeg synes, den tegner et realistisk billede af, hvordan det er at leve på Skiveegnen. Det falder meget godt i tråd med vores fælles identitet, RENT LIV, siger Arne Spicer Lindgren.
Flyttilskive-kampagnen er en blandt flere kort- og langsigtede indsatser, der er defineret i kommunens bosætningsstrategi, med det fælles mål, at de over en årrække skal bidrage til, at bosætningen i Skive Kommune øges. Indsatserne er:
- Attraktive boliger og byggegrunde
- Liv i Skive Midtby
- Partnerskab med virksomheder, uddannelsesinstitutioner og andre kommuner
- PR, tilflytterkommunikation og -service
- Borgerinddragelse og medborgerskab
Nye borgere fra KIS Huset
Sidste år etablerede 31 lokale virksomheder KIS Huset med det formål at skaffe flere højtkvalificerede medarbejdere til virksomhederne og flere nye borgere til kommunen. I huset kan universitetspraktikanter eller nyansatte i en af egnens virksomheder bo i en periode i et fagligt og socialt fællesskab med andre unge, som også er nye i byen. Da huset den 2. november 2015 havde 1 års fødselsdag var der noget at fejre: KIS Huset er fuldt belagt. Der har siden indvielsen boet 32 personer i huset, seks af dem er flyttet ud i egen bolig i byen.