Sofistikeret og behagelig, sikker og intelligent, sportslig og komfortabel. Den nye generation af Fords succesfulde S-MAX træder ind på scenen for Sports Activity Vehicles (SAV) fyldt med nye teknologier, som gør livet mere komfortabelt og sikkert for hele familien. Den intelligente fartbegrænser følger selv hastighedsgrænserne, mens føreren har fuld kontrol ved hjælp af det nye Ford Adaptive Steering-system – alt imens multi-contoursæderne giver en behagelig omgang massage.
Plads til fem eller syv personer i en yderst stilig og komfortabel kabine med blandt andet multi-contoursæder med massage
Mere end 20 nye teknologier gør livet mere sikkert og komfortabelt – lige fra Ford Adaptive Steering til Ford Dynamic blændfri LED-forlygter
Intelligent fartbegrænser følger fartgrænserne ved hjælp af trafikskiltegenkendelse og inputs fra navigationssystemet
For første gang kan S-MAX fås med firehjulstræk, det sofistikerede iAWD, der øger både vejgreb og trækkapaciteten
Bredt og varieret motorprogram med EcoBoost-benzinmotorer fra 160 til 240 hk og TDCi-dieselmotorer fra 120 til hele 210 hk
Priserne starter ved 445.700 kr. for benzinmodellerne og 451.700 kr. for dieseludgaverne
For Ford har det altid været naturligt at kombinere en høj grad af dynamik med en lige så høj grad af komfort, og intet beviser Fords evner til at kombinere disse utroligt væsentlige elementer bedre end præsentationen af den første S-MAX i 2007 – i en verden fuld af rummelige, kasseformede familiebiler i den store klasse kom S-MAX ind som et nyt produkt gennemsyret af dynamik i udseende og køreegenskaber, og den skabte en ny niche som Sports Activity Vehicle (SAV). Men som sagt er S-MAX selvfølgelig en ægte Ford, så den overlegne dynamik blev helt naturligt kombineret med en afstressende og behagelig undervogn, der kunne sikre hele familien komfort på selv de længste ture. Det kan ikke undre, at Ford i Europa har solgt mere end 400.000 af den første generation S-MAX.
2015 er året for introduktionen af en helt ny generation af S-MAX – med udgangspunkt i platformen fra den nye Ford Mondeo er generation nummer to fremtidssikret i forhold til nye teknologier, både sikkerheds- og komfortrelevante, og den nye platform sikrer endnu skarpere køreegenskaber, højere komfort og mere fokus på en premium-oplevelse end tidligere.
Helt i stil med den første generation vil den nye S-MAX på fornemmeste vis tilbyde en sikker stil, køreglæde og avancerede features uden at gå på kompromis med plads, fleksibilitet og brændstoføkonomi.
”S-MAX ramte en nerve hos rigtig mange kunder og familier på tværs af Europa – mennesker som har behov for plads og fleksibilitet, men som aldrig kunne se dem selv i en typisk MPV,” siger Stephen Odell, Fords executive vice president for Europa, Mellemøsten og Afrika, og han siger videre: ”Den helt nye S-MAX tager denne kompromisløse holdning op på et nyt niveau med et betagende design, cool teknologi og en endnu mere dynamisk køreoplevelse.”
S-MAX bliver den første Ford i Europa med Ford Adaptive Steering, der optimerer førerens input gennem rattet. Det intelligente firehjulstræk, iAWD, og en række sofistikerede motorer – fx den nye 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor – vil være med til at sikre en endnu større køreoplevelse.
S-MAX – en kørende wellness-oase
Et roligt, sofistikeret og dynamisk interiør med med en flydende midterkonsol med udgangspunkt i det øverste af instrumentpanelet. Aluminium-indlæg over handskerummet. Bløde materialer i høj kvalitet og smukt forarbejdet Salerno-læder. Opmærksomheden fra designere omkring de forskellige elementers farvetoner har været omfattende, så de forskellige materialer og former i højere grad passer sammen og skaber visuel harmoni. Det åbne og lyse interiør fremhæves af panoramaglastaget, som strækker sig i stort set hele tagets længde.
”Interiøret i den nye S-MAX er et dynamisk fristed. Det giver de ombordværende en beroligende fornemmelse med flere muligheder for at lægge ting fra sig, og der er en behagelig stemning i kraft af det moderne, elegante design, men på samme tid stimuleres føreren med lækre materialer og et fokuseret cockpit,” fortæller Hak Soo Ha, interiørdesignmanager hos Ford.
Materialerne er testet og kan modstå det slid og brug, som aktive familier udsætter det for. Særlige belægninger med anti-plet-egenskaber sikrer at blandt andet jord og kaffe ikke trænger ind. Ingeniørerne har nøje simuleret det angreb, en kabine kan blive udsat for af fx lynlåse og knopper på skosåler; en metalkugle med sylespidse pigge, kaldet en morgenstjerne præcis som middelaldervåbnet, køres 600 gange henover sædestoffet for at teste holdbarheden.
Den nye S-MAX er selvfølgelig tilgængelig med både fem og syv sæder, og begge konfigurationer er optimeret i forhold til komfort og funktionalitet.
Det unikke Easy-Fold-system gør, at hver enkelt af de separate bagsæder kan foldes ned blot ved at trykke på en knap på et kontrolpanel. Easy-Entry-systemet på 2. sæderække gør det nemt at komme om til 3. sæderække med et enkelt tryk. For første gang fås S-MAX nu også med Fords innovative håndfri, sensorstyrede bagklap, Hands-Free Liftgate, som gør det til en leg at komme ind i bagagerummet uden at bruge hverken hænder eller nøglen.
Contourerne og polstringen i bagsæderne er blevet optimeret for at yde bedre komfort, og den biograf-lignende opbygning af den bageste række giver et bedre overblik for passagererne, mens sæderne på 2. række kan køres både frem og tilbage og justeres i hældningen for at give den perfekte benplads og siddestilling. Tyndere ryglæn giver desuden mere benplads i den nye S-MAX.
Bagsædepassagererne kan nu også vælge deres egne klimaindstillinger med personlige indstillingsmuligheder og et dediceret klimaanlæg – i tillæg til det 2-zoners klimaanlæg ved forsæderne. En fugtighedssensor hjælper med at undgå dug på ruderne, og S-MAX har en sensor for luftkvalitet, som kan opfatte udstødningsgasser og lukke ned for luftstrømmen udefra. Recirkulation af kabineluften igangsættes automatisk, og et avanceret filtreringssystem blokerer 99 pct. af al pollen og NO2 – nøgleelementer hvad angår astma.
Den stærkt øgede komfort for bagsædepassagerer kommer i høj grad også af den mere raffinerede undervogn med integral-baghjulsophængene, der giver markant bedre affjedring – især for bagsædepassagerne – ved at lade hjulene bearbejde ujævnheder med større vandring. Niveau-reguleringen på bagakslen holder samtidig en optimal undervognshøjde, uanset om bilen er fyldt op eller ej.
Lyddæmpende materialer og forbedret isolering omkring dørene giver en mærkbart mere stille kabine. Vejstøj er reduceret med 2,5 dB i den forreste del af kabinen og 3 dB bagtil.
Føreren og forsædepassageren nyder godt af de første multi-contoursæder i segmentet, Ford Multi-contour Seats med Active Motion-massagefunktion. Sæderne er skabt til at reducere muskeltræthed, særligt ved længere ture, og de er udviklet med hjælp af medicinske specialister. De 8-vejs justerbare sæder har også indbygget varme og køling, og et system med 11 oppustelige puder leverer en behagelig masserende effekt for lår, bagdel og lænden.
”S-MAX vil reducere muskeltræthed, irritationer og mindre smerter for både føreren og forsædepassageren ved at muskler og blodomløb stimuleret med en unik bølgende bevægelse. Det avancerede system holder øje med trykket i de individuelle puder, så det føles som en enkelt behagelig trykbølge, der presser ind på ryggen, og systemet har to intensitetsgrader, der kan indstilles på den centrale touchscreen,” fortæller Jeroen Lem, ingeniør hos Ford Europas afdeling for interiørteknologi.
Den 8” store touchscreen er sammen med muligheden for en animeret 10” skærm i instrumenthuset et tegn på, at S-MAX er både teknologisk avanceret og innovativ. Det virtuelle display foran føreren kan ændres i forhold til behov og lyst, mens den centrale touchscreen er den synlige del af det avancerede Ford SYNC II med stemmestyring, der giver adgang til at styre alt fra kabinetemperatur til navigationsanvisninger blot ved at bruge stemmekommandoer.
Designevolution
Et af nøgleelementerne for S-MAX´ succes er det strømlinede, dynamiske og let genkendelige eksteriørdesign. Fords designteam har udviklet videre på det originale og stadig friske design for at give et endnu mere dynamisk og premium-betonet udtryk.
”Den velformede og sportslige S-MAX har en profil, der klart skiller sig ud fra mængden, og den er som før et unik tilbud til kunder, der sætter pris på en eksklusiv fremtoning – uanset om det gælder deres bil, deres tøj eller deres hjem. En lavere taglinje, slim-line-lygter og betonede hjulkasser sikrer, at S-MAX virker bredere, skarpere og har et endnu mere genkendeligt udtryk end tidligere,” siger Joel Piaskowski, ledende designer hos Ford Europas designafdeling.
Den mere strømlinede styling tager udgangspunkt i, at der skal undgås ”visuel støj” i designet. A-søjlen er flyttet længere bagud, og det har givet mulighed for at skabe en længere motorhjelm med mere udtryksfulde linjer. Den kendte trapezformede grill, typisk for de seneste designs fra Ford, sidder højere og giver sammen med de smalle forlygter et teknisk og yderst moderne look.
Den meget genkendelige silhuet og vinduespartiets karakteristiske forløb er bevaret og fremhævet, og bilens design er afrundet med LED-kørelys og LED-baglygter, som med et teknisk udtryk og et fladt design i høj grad fremhæver bilens bredde.
Ford Adaptive Steering – nyt dynamisk højdepunkt
Et formidabelt, følsomt styretøj. Overlegen kontakt med forhjulene og vejen. Køresikkerhed og komfort i perfekt forening. Den nye S-MAX tager over, hvor forgængeren slap, og i kraft af nye teknologier og Mondeo-platformen er S-MAX endnu en gang bilen til den krævende bilist.
Med det nye Ford Adaptive Steering, variabelt og adaptivt styretøj, vil S-MAX på ny indtage den dynamiske trone i segmentet. Systemet gør det på en gang nemmere at manøvrere ved lav fart – og give mere præcision og intuitiv styring ved højere hastigheder. Udvekslingen mellem rattet og hjulene monitoreres konstant og justeres i forhold til de følgende situationer:
- Ved lav hastighed, fx ved bykørsel, hjælper en el-motor med at forbedre førerens input, så der skal færre bevægelser og drej på rattet til at parkere og dreje i kryds.
- Ved medium-hastigheder: systemet reagerer blødt på styreimpulser og bibeholder let respons for øget præcision og en sjovere køreoplevelse.
- Ved motorvejshastighed bruger systemet el-motoren til ganske gnidningsfrit at reducere styretøjets sensitivitet, så vejbaneskift og ligeud-kørsel gøres så behageligt som muligt.
En elektronisk kontrolenhed og en sensor for styrevinklen, som ligeledes sidder i selve rattet, gør det muligt for Ford Adaptive Steering at kalkulere de nødvendige inputs løbende. Som fører kan man konfigurere systemets opsætning efter humør via instrumenthuset og knapperne i rattet – styretøjets vægtning og respons ændres også i forbindelse med den adaptive undervogns indstilling. Denne giver i S-MAX mulighed for ”comfort”, ”normal” og ”sport”.
Ford Adaptive Steering arbejder i fuld harmoni med den elektriske servostyring, som også giver mulighed for systemer, der fremmer køreoplevelsen, fx Torque Vectoring Control, Pull-Drift Compensation, Active Nibble Compensation og Torque Steer Compensation.
For første gang i S-MAX´ historie bliver det nu muligt at tilkøbe Fords intelligente firehjulstræk, iAWD, som det også kendes fra bl.a. Kuga. iAWD giver et komplet gnidningsfrit skifte mellem forhjulstræk og firehjulstræk, og systemet måler kontinuerligt vejgrebet hvert 16 millisekund for at afgøre, om der er brug for det ekstra greb fra firehjulstræk. Kræfterne kan sendes individuelt mellem de enkelte hjul i løbet af blot 100 millisekunder. 100 pct. af motorens moment kan sendes til baghjulene.
”Intelligent AWD aktiveres efter behov, så det kan hjælpe føreren med at få det bedst mulige vejgreb i vintervejr, samtidig med at det er med til at fremhæve S-MAX´ dynamiske køreegenskaber – uden at gå på kompromis med raffinement og brændstoføkonomi. Med iAWD må man også trække op til 2 tons,” fortæller Ulrich Koesters, ansvarlig for personbilsmodeller hos Ford Europa.
I Danmark tilbydes systemet i forbindelse med 2-liters TDCi-motoren med 180 hk og PowerShift-gearkassen. Merprisen er 38.000 kr. for iAWD.
Fra 120 til 240 hk
Sofistikerede og moderne turbomotorer udgør motorprogrammet i den nye S-MAX. Med ydelser fra 120 til hele 240 hk er der noget for enhver smag og enhver type bilist – fra den økonomisk fokuserede, som vil sætte pris på en økonomisk TDCi-diesel med en brændstoføkonomi på op til 20 km/l til føreren med benzin i blodet, som vil gå efter topmodellens 0-100-tid på 8,4 sekunder. CO2-udledningen er i gennemsnit reduceret med 7 pct. i forhold til forgængeren.
Alle motorer i S-MAX-modelprogrammet opfylder fra starten de seneste EU-emissionskrav, EURO 6, og for at opnå lavt forbrug og lav udledning bruger S-MAX Smart Regenerative Charging, som opsamler energi i batteriet, når man cruiser eller bremser, start-stop-system, aktiv lukning af grillen for optimeret aerodynamik og køling og undervognsskjold der ligeledes regulerer luftstrømmene.
Fords nye 2-liters TDCi-dieselmotor med bi-turbo er den nye diesel-topmodel i motorprogrammet. Med hele 210 hk og 450 Nm fra 2.000 o/min er den unik i sin klasse. De elektronisk styrede turboladere, en lille med hurtig respons ved lave omdrejninger og en større som giver boost længere oppe i omdrejningsfeltet, sikrer uforlignelig speederrespons. Motoren er udstyret med den automatiske PowerShift-gearkasse.
Derudover findes den nye S-MAX med tre yderligere dieselmotorer: 2,0 TDCi med 120, 150 og 180 hk. I kombination med den standardmonterede manuelle gearkasse med seks trin har alle tre udgaver et gennemsnitligt brændstofforbrug på 20 km/l og en CO2-udledning på blot 129 gram/km. Motoren er revideret med ændret motorblok, nye cylinderhoveder og ændret brændstofindsprøjtning. NOx-efterbehandlingssystemet er med til at levere klart renere udstødning.
På benzinsiden er der to stærke muligheder i den nye S-MAX. Den nye brændstoføkonomiske 1,5-liters EcoBoost med 160 hk, 240 Nm og manuel gearkasse med seks trin, som ved hjælp af integreret udstødningsmanifold gør at motoren hurtigere opnår sin driftstemperatur, og derved formindsker emissionerne. Motoren er selvfølgelig udstyret med EcoBoost-kendetegnene: turbolader, direkte indsprøjtning, dobbelt uafhængig ventilstyring – og en ny motorblok i aluminium. Gevinsten ved denne tekniske tour de force er, i samspil med de førnævnte spareteknologier, et gennemsnitsforbrug på flotte 15,4 km/l.
Topmodel på benzinsiden er den kraftige 2-liters EcoBoost med 240 hk/345 Nm, der som standard er udstyret med automatgear.
Sikker på et helt nyt plan
At betegne den nye S-MAX som en af de absolut sikreste i klassen er ingen underdrivelse – den fås med en forbløffende mængde sikkerhedsudstyr, som gør dagligdagen mere tryg for både fører, passagerer og omverden.
Den mest opsigtsvækkende nye teknologi er uden tvivl den intelligente fartbegrænser, Intelligent Speed Limiter. I en tid med stigende færdselsovervågning er det vigtigt at have et øje på fartgrænserne, men da disse konstant ændrer sig, og man som fører har mange ting at holde øje med, bruger systemet den kendte fartbegrænser i kombination med bilens trafikskilte-genkendelsessystem, Trafic Sign Recognition, og eventuelt data fra navigationssystemet, til at justere fartbegrænserens virkeområde. Systemet virker mellem 30-200 km/t., og det kan reguleres til at tillade en hastighed op til 10 km/t over det, systemet har aflæst via skilte eller navigationsdata.
Pre-Collision Assist med persongenkendelse – et kamera- og radarbaseret assistentsystem, først set i Ford Mondeo, er ikke tidligere set i dette segment. Med denne feature tager Ford den velkendte Active City Stop teknologi videre til næste niveau. Pre-Collision Assists store force er, at den kan skelne personer fra genstande. Systemet holder øje med personer i nærheden og foran bilen, og efter først at have givet føreren en akustisk og visuel advarsel, og denne ikke reagerer i tide, aktiveres bremserne automatisk, hvis en fodgænger fx pludselig bevæger sig ud foran bilen. Pre-Collision Assist scanner selvfølgelig også nærområdet foran bilen for andre køretøjer, og her kan systemet på samme måde både advare, forberede bremserne eller sågar lave en fuld opbremsning.
Ford Danmark har valgt at udstyre alle nye S-MAX med Pre-Collision Assist som standard, for at udbrede denne anvendelige sikkerhedsteknologi.
Rækken af aktive og passive sikkerhedssystemer til den nye S-MAX er omfattende. Et overblik:
- Blind Spot Information System, blind vinkel-alarm
- Lane Keeping Alert/Aid, alarm og assistentsystem for vognbaneskift
- Driver Alert, førerovervågning/træthedsregistrering
- Adaptive Cruise Control, adaptiv fartpilot
Derudover fås S-MAX med innovative forlygtesystemer. Glare-Free Highbeam, blændfrit langt lys, er en teknologi i forbindelse med Fords dynamiske og adaptive LED-forlygter. Her justeres intensitet og vinkel automatisk til en af syv indstillinger i forhold til hastighed, omgivelser, styreinput, distance til den forankørende, forrudeviskernes aktivitet mv. Et kamera øverst i forruden scanner 800 m foran bilen for at holde øje med modkørende, og systemet afpasser lyskeglen ved hjælp af elementer, der blokerer specifikke og afpassede dele af lyset.
Fords fokus på at lette parkering og undgå uheld i forbindelse med parkering kommer i høj grad til udtryk i den nye S-MAX. For første gang i segmentet fås Front Split View Camera-teknologien, der ved hjælp af et kamera i grillen så at sige kigger om hjørner, eller i hvert fald 180 grader rundt om fronten. På denne måde kan man opdage fodgængere eller biler, når man skal forlade en p-plads eller ud fra en smal gade.
Automatisk parkering har opnået stigende opmærksomhed og popularitet i moderne biler, og S-MAX er helt fremme på det felt. Active Park Assist parkerer bilen parallelt, mens Perpendicular Parking finder p-pladser side om side med andre biler – og selv bakker bilen derind. Park-Out Assist hjælper med at komme ud fra en parallelparkering, mens Side Parking Aid holder øje med forhindringer omkring bilen og advarer visuelt på skærmen og ved hjælp af lyd. Endelig er der den uundværlige Cross Trafic Alert, der advarer føreren om biler fra siden, når man bakker ud fra en p-plads.
Priser fra 445.700 kr.
S-MAX introduceres på det danske marked efter sommerferien og fås i to udstyrsniveauer, Trend og Titanium. Startprisen er 445.700 kr. for S-MAX 1,5 EcoBoost Trend (160 hk) med fem sæder. Med TDCi-dieselmotor starter priserne ved 451.700 kr. - for 2,0 TDCi Trend (120 hk) med fem sæder. Udstyrspakken ”Familiepakke” indeholder blandt andet 3. sæderække med med Easy-Fold-Flat-system og koster blot 26.300 kr.