Continental har produceret en kort videofilm med tips til bilisterne, hvor den tidligere racerkører John Nielsen sammen med foredragsholder Mette Bloch viser, hvordan man pakker bilen rigtigt før ferien – og hvordan forkert lufttryk gør det sværere at styre den feriepakkede bil. Filmen ligger på Youtube og gennemgår de gode råd på få minutter.
Inden du og familien sætter jer i den feriepakkede bil, har motorsports-eksperten John Nielsen og foredragsholderen Mette Bloch nogle gode råd til, hvordan I kommer sikkert af sted. Det handler især om at pakke bilen rigtigt, så man for eksempel ikke får løse genstande i nakken ved hårde opbremsninger samt om at køre med det rette lufttryk.
I en kort videofilm, som Continental Dæk Danmark A/S har produceret med en håndfuld vigtige råd til bilisterne, viser John Nielsen og Mette Bloch, hvor svært det er at styre en typisk familiebil med forkert lufttryk.
- Folk glemmer ofte, at en feriepakket bil er noget tungere, end når den bruges til hverdag. Derfor skal lufttrykket også højere op. En Skoda Octavia, der anvendes som eksempel i filmen, kører til dagligt med et tryk på 2,2 bar, men når den er fuldt lastet, skal trykket faktisk helt op på 3,2. Med filmen vil vi gerne vise, hvor svært det kan være at styre en bil med for lavt lufttryk, siger Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S.
Lufttrykket er afgørende for sikkerheden
John Nielsen påpeger, at det er let at finde ud af, hvilket lufttryk, man skal køre med, så bilens egenskaber ikke forringes unødigt, når den er fyldt med passagerer og bagage.
- Det lufttryk, fabrikanten anbefaler, står i brændstofdækslet eller på dørstolpen. Og på stort set alle tankstationer kan du med en lufttrykmåler nemt tjekke trykket i dine dæk og enten pumpe mere luft i eller lukke luft ud.
I filmen, der ligger på Youtube, tager John Nielsen og Mette Bloch en tur på FDM Sjællandsringen, hvor de først kører banen igennem med bilens normale lufttryk, der skal være 2,2 bar, og derefter med det tryk, som en feriepakket bil kræver, nemlig 3,2 bar. Forskellen er tydelige.
- Med 2,2 bar er det lige før, at dækkene bliver vredet af fælgene, når jeg laver en undvigemanøvre, og bagenden svinger voldsomt ud. Med 3,2 bar er det et helt andet indtryk, man har bag rattet. Bilen suser uden videre gennem kurverne, og man mister på intet tidspunktet grebet om den, siger John Nielsen, der kommenterer situationerne i bilen, hvor kameraer følger dækket på tæt hold.
Du kan også mærke på pengepungen, hvis du kører med forkert lufttryk. Lavt lufttryk på en feriepakket bil betyder, at du bruger op til 10 % mere brændstof. Og samtidig skærer du op til 40 % af dine dæks levetid. Lufttrykket og dækkenes tilstand i øvrigt betyder meget for sikkerhed og komfort, lyder det fra Continental, der generelt opfordrer til, at man kører forbi sit autoværksted eller dækcenter, hvis man er usikker på, om bilen er klar til ferien.
Pak bilen ordentligt
Endelig skal bilen pakkes forsvarligt. Mette Bloch har disse råd, når du pakker bilen:
- Få de tunge ting så langt ned og så langt frem i bagagerummet som muligt. Bagefter kan du fylde op med de mindre og lettere ting. Og sørg for at få pakket det hele ned under hattehylden, så det ligger forsvarligt, og ingen får noget i nakken.
Se videoen online på https://www.youtube.com/watch?v=4RuxEaBzDQk .
FAKTA:
Gør bilen klar til ferien
- Der skal selvfølgelig være nok olie på. Og tag gerne en ekstra dunk med.
- Alle lygter skal virke, så du kan se og selv blive set.
- Det er også en god idé at pudse ruderne udvendigt og indvendigt, så udsynet også er i orden.
- Husk at fylde sprinklervæske på og at tjekke gummiet på vinduesviskerne.
- Bremser, oliefilter, kølervæske og aircondition – er der styr på det?
- Advarselstrekant og sikkerhedsveste (til alle) er et krav i nogle lande – og altid godt at have med.
- Reservehjul – skal også have det rette lufttryk. Er bilen udstyret med lappekit, så tjek hellere, at det er klar til brug.
- Tjek, at alle dokumenter og mærkater er i orden – forsikring, miljøzoner med videre.