Ny Focus RS får 350 hk

Biler:

Goodwood Festival of Speed i England er et mekka for fart og passion, og Ford står i centrum med den nye Focus RS, der slippes løs på den legendariske Hillclimb med Gymkhana- og World Rallycross-stjernen Ken Block bag rattet. Stjernen giver samtidig den 350 hk stærke super-hatchback Focus RS en dynamisk premiere.

månedsvis har medier verden over blevet spekuleret, argumenteret og diskuteret omkring den endelige ydelse i Fords nye super-hatchback, Focus RS. Nu er det slut med spekulationerne, for Ford sætter i dag tal på den helt præcise ydelse i forbindelse med Goodwood Festival of Speed. 350 hk har Ford Performance-motoringeniørerne tryllet frem i den fantastiske EcoBoost-motor. Den 2,3-liters EcoBoost-motor konstrueret 100 pct. i aluminium og med fire cylindre er kendt fra den nye Mustang, hvor den yder 314 hk, men i denne særlige RS-videreudvikling yder motoren altså 36 hk mere.

Den kraftfulde EcoBoost-motors markant højere ydelse er først og fremmest hentet ved hjælp af en helt ny twin-scroll turbolader med en større kompressor, som øger mængden af luft gennem laderen. Det er ikke kun ydelsen, der påvirkes i en særdeles positiv retning, det samme gør selve kraftudfoldelsen.

I det hele taget har motoren fået lov at ”ånde” mere frit: indsugningen er ændret og et udstødningssystem med en stor diameter og en særlig elektronisk styret ventil i afgangsrøret optimerer balancen mellem tilbagetryk og lydniveau.

Rammer hele 470 Nm ved overboost

Fords ingeniører ved, at en motor med så høj en ydelse kræver optimal køling, og der er derfor fundet ekstra plads i Focus RS’ omkring motorrummet til at indsætte en markant større køler – den til dato største i en Focus – som sikrer den mest optimale køling af motoren, selv når den nye RS indtager en krævende bane.

Intensiv kalibrering og testarbejde med motoren løfter barren for kraftudvikling og harmoni i en motor af denne kaliber. Ved lave omdrejninger stiller den nye EcoBoost-motor med et fremragende bundtræk, i midten af omdrejningsskalaen virker kræfterne næsten uudtømmelige, og helt op til nålen i omdrejningstælleren når 6.800 o/min, motorens maksimale omdrejningstal, mærker føreren en fantastisk villighed og respons.

Den muskuløse motor yder normalt 440 Nm mellem 2.000 og 4.500 o/min, men med en overboost-funktion bliver den endda klassens stærkeste motor med ekstreme 470 Nm. De ekstra 30 Nm opnås under fuld acceleration og motoren kan holde momentet i op til 15 sammenhængende sekunder.

Klassens mest kraftfulde bil fortjener et kraftfuldt og karismatisk soundtrack, så ingeniørerne hos Ford Performance har finjusteret RS-lyden til at være både sportslig og karakterfuld, selvfølgelig især når Focus RS bliver kørt sportsligt. Lyden er karakteristisk med sin boblen og pop-pop-effekter.

”For alle der sætter sig bag rattet af Focus RS og kan starte den særlige 2,3-liters EcoBoost-motor, venter der et inspirerende turbotryk og en villighed til at køre helt op til omdrejningsbegrænseren – leveret med en gennemtrængende lyd, der helt automatisk giver et stort smil på læben”, siger Dave Pericak, global direktør for Ford Performance.

Først med revolutionerende drift-indstilling

Motoren er kernen og omdrejningspunktet i Fords nye super-hatchback, men hele Focus RS er en teknisk opvisning, en tour de force i overlegenhed – om det så gælder vejgreb, styretøj eller undervogn. Ford introducerer med Focus RS det nye Ford Performance firhjulstræk med, Dynamic Torque Vectoring, dynamisk momentfordeling. Det innovative system åbner op for helt nye dimensioner, når det kommer til dynamik, kontrol og førerens involvering, ved at kombinere enestående greb med uovertruffen dynamik og uforlignelige svingegenskaber.

Focus RS er derudover den første RS-model udstyret med Drive Modes, altså forskellige køreopsætninger, og ud af fire indstillinger – Drift, Track, Sport og Normal – er Drift helt unik for Focus RS. Den tillader drifts med kontrolleret overstyring. Focus RS har selvfølgelig også launch control.

En stjerne og guru bag rattet

På den legendariske Hillclimb ved Goodwood Festival of Speed, som finder sted i disse dage, vil Ford bevise, at Focus RS er langt mere end bare snak om høj ydelse og teknisk perfektion. Her vil Focus RS få sin dynamiske debut, og bag rattet af en prototype-udgave af bilen sidder en af tidens store stjerner på bl.a. kanaler som YouTube, Ken Block, der er manden bag Gymkhana og samtidig er kendt fra World Rallycross.

”Vi har lovet entusiasterne en seriøs køremaskine, og med 350 hk er det præcis, hvad vi leverer. Ken Block vil vise, at Focus RS er i stand til levere varen, både når det kommer til ren hastighed og præcis dynamik, og vi er helt overbevist om, at det er bilen, der kan stå mål med sportslige modeller fra både åbenlyse og mindre åbenlyse konkurrenter,” fortæller Dave Pericak.

12 modeller fra Ford Performance frem til 2020

Focus RS er et af de vigtige elementer i en storstilet introduktion af 12 sportslige modeller fra Ford Performance, der vil komme på markedet frem til 2020. I kraft af den globale tankegang under One Ford er den nye RS udviklet i samarbejde mellem Ford Performance-ingeniører i Europa og USA, og bilen vil blive introduceret på det europæiske marked i starten af 2016.

Den nye Focus ST og supersportsvognen Ford GT hører også til i den række af spændende biler, der indleder en ny æra for Fords specialafdeling for sportslige modeller. 

Historisk set er den nye Focus RS den tredje generation. Første generation blev introduceret i 2002 med en ydelse på 215 hk, mens generation nummer to fra 2009 ramte markedet som en bombe med en ydelse på hele 305 hk. Specialmodellen af anden generation af Focus RS, RS500, med voldsomme 350 hk var begrænset til 500 eksemplarer.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk