Salt er bilens fjende nummer et. Så nu skal det væk. Meget rust kunne være undgået, hvis flere gjorde affedtning til en del af bilrengøringen.
Uffe Holm Sjøberg, Biltema, giver gode råd om fjernelse af salt fra bilen: Nu er vinteren væk, men vejsaltet ligger stadig og gemmer sig i bilens lister, under hjulkapslerne, i dørkarmene, skærmkasser, dørhåndtag og i bagklappen. Og fjernes det ikke, forvandles det til rust, som trænger ind i karrosseriets overflade. En ”virus”, der let kan koste over 10.000 kroner, hvis skærme og bagklap skal omlakeres. Et dyrt problem, som kunne være undgået, hvis bilejerne sørgede for løbende at få den affedtet.
Affedtningsmidler løsner ikke bare op for saltet, men også asfalt-trester, tjære og olie, som har sat sig fast. For ikke at tale om pigdæk, der river op i asfalten, så partikler lægger sig i revner i billakken. Alternativt kan tjære- og asfaltfjerner også være godt at bruge.
Affedtningsmidler kan købes som store 4-liters dunke eller som 1-liters sprayflasker. Sørg for at bilen er tør inden behandlingen går i gang. Og spray på hele bilen inklusive fælgene. Sprøjt nedenfra og opad, så du slipper for sæberester, der kan være vanskeligt at få væk bagefter. Lad det hele sidde i to-tre minutter, så skylder du efter med vand – også nedenfra og opad.
Efter affedtningen skal lakeringen have masser af shampoo, som er vigtigt, idet affedtningen kan få snavs til at klæbe sig til lakken.
Som sagt skal affedtningsmidlet sidde et par minuter. Hvis du spuler efter med vand for hurtigt, spuler du samtidig affedtningen væk, før den får en virkning. Samtidig bør du heller ikke vente for længe, for så tørrer det hele ud. Af samme grund skal du ikke affedte, hvis bilen står direkte i solen.
Miljøvenlige produkter
Der findes masser af miljøvenlige produkter til affedtning af lak og motor i forskellige varianter. Bioaffedtning eksempelvis er et opløsningsmiddel af vegetabilsk oprindelse, således at det er biologisk nedbrydeligt. Uanset, hvad du vælger at bruge, kan du aflevere resterne på tankstationer, som har specielle tanke til dette formål.
Lakken er bilens vigtigste rustbeskyttelse. Men til en dybtgående rensning af bilen hører også en grundig højtryksspuling af bremser og skærme. For her ligger der meget skidt, salt og tjærerester. Køb eventuelt også nogle underspulings-dysere til højtryksrenseren, så du virkelig får renset bilens undervogn grundigt.
Slutteligt er det vigtigt ikke at polere bilen uden at affedte lakken først. For billakken er mere sart end før grundet overgangen fra oliebaseret til vandbaseret lak.
Checkliste
1. Skyld bilen grundigt.
2. Vask den.
3. Lad den tørre.
4. Begynd affedtning.
5. Lad affedtningen tørre i et par minutter.
6.Spul efter med vand.
7. Start polering.