Der er så meget teknologi i moderne biler særligt, når det drejer sig om sikkerheden. Mange biler har i dag forskelligt tilbehør i forruden som kamera til vognbaneskift, identifikation af trafikskilte og kollisionsadvarsel.
Derudover kan der være varme, kondens-, parkerings-, regn,- og lyssensor i forruden. Al den teknologi giver en langt mere komfortabel og sikker kørsel.
Den avancerede teknologi er afhængig af, at det er det korrekte glas, der sider i bilen. Bilruderne er desuden en bærende del af bilens konstruktion, hvor forruden skal holde airbaggen, hvis der sker uheld.
Udskiftning af bilruder udendørs på din arbejdsplads eller privat derhjemme kan være dejligt og bekvemt, da du ikke skal køre din bil hen til et værksted for at få arbejdet gjort. Det er bare ikke optimale forhold i forhold til sikkerheden, mener Viggo Hansen, der er direktør hos DanGlas.
- Vi mener, at du får det allerbedste resultat, hvis rudeskiftet sker i opvarmede lokaler. Det er vigtigt, at rude, bil og lim har cirka samme temperatur, og det er meget svært, når man står udenfor og skal sætte en rude i. Vi anbefaler derfor altid, at rudeskiftet foregår i et opvarmet værksted, siger Viggo Hansen.
Der er også et økonomisk aspekt i at få ruden skiftet på et værksted, for det er nemlig oftest langt det billigste.
- Det er ofte billigst at få ruden repareret på et værksted, fordi prisen kan holdes nede, når værkstedet kan tage mange monteringer ind samme dag. Når en montør skal køre ud til en kunde, bruger han meget tid bare på kørsel, og det koster selvfølgelig penge, forklarer Viggo Hansen.
DanGlas og alle DanGlas’ 130 partnerværksteder har opvarmede værksteder, der giver optimale forhold til rudeskiftet hele året. Montørerne kan selvfølgelig rykke ud, når vejrforholdene er til det, men i Danmark er det jo langt fra hele året. Derfor anbefales det at benytte et værksted.
- Det kan lidt sammenlignes med at tage til tandlægen. Det ville være rart, hvis man ikke skulle køre derhen, men omvendt er det rarest, at man er sikker på, at forholdene er helt optimale, så man kan gå derfra med det bedste resultat, afslutter Viggo Hansen.
Fakta om vinter og stenslag
Vinter er højsæson for rudeskift. Mange får ikke deres stenslag repareret, før frosten kommer, og det vil ofte resultere i en stor revne i forruden. Når der først er en revne, skal ruden højst sandsynligt skiftes. Visse revner kan man godt gå igennem syn med, men sikkerheden i bilen vil være forringet, fordi ruden udgør en bærende del af bilens konstruktion og sørger bl.a. for stivhed i karosseriet. Det anbefales derfor altid af fagfolk at få ruden skiftet, hvis der er en revne tværs over ruden. I Tyskland får man f.eks. kørselsforbud, hvis man har en revne i forruden.